Farstanäs Havsbad & Familjecamping
En familjecamping belägen i ett naturskönt område (naturreservat) med stora gräsytor sluttande ner mot en 350 m lång sandstrand vid en vik av Östersjön inramat av björkskog.
SoFo får mest gågata i hela innerstan
Till sommaren kommer det bli dubbelt så många bilfria gator i området runt Nytorget vilket hyllas av krögare i närområdet, skriver Stockholm Direkt. Förra året krävde barer och restauranger att […]
Swedish Royal Armoury – Livrustkammaren
The Royal Armoury is the oldest museum in Sweden, established in 1628 by King Gustav II Adolph when he decided that his clothes from his campaign in Poland should be […]
Alla lärare saknar utbildning – särskola förlorar tillståndet
Såväl lärarna som rektorn saknar utbildning – och bara två elever läser på gymnasiesärskolan i Stockholm. Nu har Skolinspektionen beslutat att omedelbart dra in huvudmannens tillstånd. Ett bolag som driver […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Gamla Lidingöbron kan rasa
Tågtrafiken på Gamla Lidingöbron planeras släppas på i april nästa år. Provkörningar drar igång redan i höst men nu varnar KTH-professor för att bron kan hamna i vattnet.
Arbetet med att rusta Lidingöbanan blir färdigt nästa vår och tågtrafiken på Gamla Lidingöbron ska börja rulla igen. Men professor i konstruktionslära på KTH Bo Göran Hellers har tittat på betongpålarna som bron vilar på och upptäckt att manteln eller skalen – som skyddar pålarna – är slitna.
– Manteln har delvis fallit av och då är pålen värdelös. Om tåget gör häftiga inbromsningar knäcks pålarna och bron hamnar i sjön, säger han.
Tanken är att Gamla Lidingöbron ska användas fram till år 2020 då den nya bron står färdig. Men frågan är om pålarna pallar trycket fram till dess efter 90 år under vatten.
Enligt tekniska förvaltningen på Lidingö finns det ingen anledning till oro.
– Vi kommer att genomföra dykinspektioner under hösten. Om pålarna är skadade kommer vi att kunna upptäcka det. Men just nu finns ingenting som pekar på att bron inte kommer att vara säker då trafiken kommer igång, säger Britt-Marie Jacobsson projektledare.
– För att trafiken ska bli säker måste pålarna förstärkas. Det vore omoraliskt och direkt farligt att släppa på trafiken som pålarna ser ut just nu, säger KTH professor Bo Göran Hellers.
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/gamla-lidingobron-kan-rasa.