Slussens bussterminals vänthall har invigts
Den nya väntsalen vid den temporära busstationen i Slussen öppnade den 20 december. Väntsalen startade först sin verksamhet den 19 augusti, samma dag som den temporära terminalen flyttades till en […]
Beslut om centralt journalsystem uppskjutet
Regionstyrelsen i Stockholm beslöt att skjuta upp beslutet om införande av ett nytt huvudjournalsystem för regionens hälso- och sjukvård för att möjliggöra en bredare parlamentarisk samstämmighet. Diskussionen ska fortsätta vid […]
Ökat fokus på att motverka fusk inom Region Stockholms verksamheter
Region Stockholm intensifierar insatserna för att bekämpa bedrägerier och utesluta oseriösa aktörer från hälso-, sjuk- och tandvården. Under året har man krävt tillbaka 45 miljoner kronor i felaktiga utbetalningar. Vikten […]
Kafékommissionen: Pock – Per Olsson choklad och konditori
Per Olsson choklad och konditori. På Per Olsson choklad och konditori står onyttigheterna i allra högsta grad i centrum, både bildligt och bokstavligt. En stor disk med oändligt tjusiga bakverk […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Gamla Lidingöbron kan rasa
Tågtrafiken på Gamla Lidingöbron planeras släppas på i april nästa år. Provkörningar drar igång redan i höst men nu varnar KTH-professor för att bron kan hamna i vattnet.
Arbetet med att rusta Lidingöbanan blir färdigt nästa vår och tågtrafiken på Gamla Lidingöbron ska börja rulla igen. Men professor i konstruktionslära på KTH Bo Göran Hellers har tittat på betongpålarna som bron vilar på och upptäckt att manteln eller skalen – som skyddar pålarna – är slitna.
– Manteln har delvis fallit av och då är pålen värdelös. Om tåget gör häftiga inbromsningar knäcks pålarna och bron hamnar i sjön, säger han.
Enligt tekniska förvaltningen på Lidingö finns det ingen anledning till oro.
– Vi kommer att genomföra dykinspektioner under hösten. Om pålarna är skadade kommer vi att kunna upptäcka det. Men just nu finns ingenting som pekar på att bron inte kommer att vara säker då trafiken kommer igång, säger Britt-Marie Jacobsson projektledare.
– För att trafiken ska bli säker måste pålarna förstärkas. Det vore omoraliskt och direkt farligt att släppa på trafiken som pålarna ser ut just nu, säger KTH professor Bo Göran Hellers.
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/gamla-lidingobron-kan-rasa.