Gröna obligationer hjälper till att minska utsläppen i Region Stockholm
Region Stockholms insats med gröna obligationer har resulterat i minskade utsläpp. Genom finansiering från dessa obligationer har det varit möjligt att undvika utsläpp på totalt 22 850 ton koldioxidekvivalenter under […]
Stor brist på blod i Stockholm och Uppsala
Om inte lagren fylls på kan läget snabbt förvärras, enligt Akademiska sjukhuset. I Stockholm råder det behov av blodgrupperna A+ och O-. Bristen i Uppsala handlar bristen framför allt om […]
Nya vårdbyggnaden på Danderyds sjukhus öppnas
Danderyds sjukhus öppnar en ny vårdbyggnad utrustad med moderna faciliteter för att bättre möta framtidens vårdbehov. Byggnadens design innefattar helikopterflygplats på taket och möjlighet till självdialys dygnet runt. Därmed stärks […]

SoFo får mest gågata i hela innerstan
Till sommaren kommer det bli dubbelt så många bilfria gator i området runt Nytorget vilket hyllas av krögare i närområdet, skriver Stockholm Direkt. Förra året krävde barer och restauranger att […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Ny aktör tar över busstrafiken i södra Stockholm
Från och med den nittonde januari kommer Nobina att ta över driften av busstrafiken i Huddinge Botkyrka och Söderort. I samband med detta genomförs flera förändringar i trafiken inklusive införandet av nya tidtabeller och linjesträckningar för flera buslinjer som den sjuhundratjugosex sjuhundrafyrtio och sjuhundrafyrtiotvå. Vissa linjer kommer också att tas bort medan andra får nya hållplatser. Dessutom kommer närlinjen niohundrasjuttiotvå att slås ihop med sjuhundratrettioen som kommer att betjäna de samma hållplatserna. Ett stort skifte pågår också från äldre bussar till nya moderna bussar och arbete pågår för att få trafikinformationssystemen att fungera optimalt. Vidare från och med den första februari kommer alla buslinjer vid Tumba station att flyttas till en tillfällig bussterminal placerad på andra sidan järnvägsspåren. Detta beror på att en ny terminal ska byggas på den nuvarande platsen med syfte att öka antalet avgångar samt förbättra säkerheten och trivseln på terminalen. Dessa förändringar beräknas vara i kraft till slutet av år tvåtusensex. Under de initiala stadierna kan det uppstå brister i resenärsinformationen på grund av förseningar från bussleverantören MAN och uppdateringar av datasystemen. I början kan exempelvis destinationer och linjenummer visas på en skylt på vindrutan och vid hållplatserna visas endast schemalagda tider och inte realtider. Bussarna kommer gradvis att få uppdaterat informationssystem under den närmaste veckan efter trafikstarten.