Vårdens situation vid årsskiftet 2024/2025
Läget på akutsjukhusen vid årsskiftet 2024/2025 Läget på akutsjukhusen vid årsskiftet 2024/2025 var ansträngt men situationen har varit hanterbar. Trycket inom vården har ökat efter trettonhelgen, speciellt inom ortopedin vilket […]
Swedish Army Museum in Stockholm
The Swedish Army Museum is situated at Östermalm in central Stockholm. The Swedish Army Museum, or Armémuseum in Swedish, exhibits Swedens military history from the Vikings to the present. The […]
Seminarium online om musikscenen i Stockholms län
Region Stockholm bjuder in till ett webbinarium som presenterar en omfattande ny undersökning av musiklivet i länet. Under detta online-evenemang kommer man att diskutera kartläggningen som utforskat det rika och […]
Stadsvandringar
Året runt håller man stadsvandringar för företag och privatpersoner som vill bjuda kunder, medarbetare, samarbetspartners, släkt och vänner på en underhållande vandring med roliga och spännande berättelser.
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.