Stockholmsregionen förnyar ramverket för gröna obligationer och behåller toppbetyget
Region Stockholm uppdaterar ramverket för gröna obligationer Region Stockholm har uppdaterat sitt ramverk för gröna obligationer för fjärde gången och behåller det högsta betyget. Detta ramverk, som har minskat antalet […]
5 miljoner – för tvåan som måste renoveras
Skulle du betala nästan 5 miljoner kronor för en tvåa som behöver totalrenoveras? Det är i alla fall vad man får räkna med att ge för den här lägenheten på […]
Byggstart för ny bussterminal i Barkarby
Nu har arbetet med den nya bussterminalen i Barkarby påbörjats. Terminalen som har en yta på kvadratmeträknat till kvadratmeter kommer att avsevärt förbättra resmöjligheter för dem i regionen och Mälardalen. […]
Organisering av import från Kina till Sverige
Innan du börjar importera varor från Kina är det nödvändigt att du genomför en analys och ekonomisk utvärdering av leveransprojektet. Du måste definiera mål, budget, plan, rådfråga importexperter, studera marknaden, […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.