Ny regional bibliotekplan
Ny regional biblioteksplan för Stockholm 2025-2028 En ny regional biblioteksplan har tagits fram för Stockholm, giltig från år 2025 till 2028. Denna plan kommer att vägleda arbetet med länets folkbibliotek […]
Årsrapport 2024: Starkare resultat än förutspått trots ekonomiska utmaningar
Region Stockholm rapporterade ett oväntat gott ekonomiskt resultat för år 2024 trots utmanande ekonomiska förhållanden. Resultatet, som ligger 3 061 miljoner kronor bättre än budget, har påverkats av minskade kostnader […]
Guldsmedshuset
Guldsmedjan ligger i ett tvåvåningshus från Bengt Ekehjelmsgatan i Stockholm. Det är byggt av timmer i början av 1700-talet men byggdes delvis om i tegel på 1800-talet. Foto: Marie Andersson […]
Brandfester i tunnelbanan vid Hjulsta och Duvbo
Installation av brandgaspartier i tunnelbanestationerna Arbetet med att installera brandgaspartier har startat på tunnelbanestationerna i Hjulsta och Duvbo. Under februari planerar SL tillsammans med Region Stockholm att montera ställningar på […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Regionfullmäktige föreslås nytt beslut om genomförande av bussterminal vid Slussen
Trafiknämnden har haft ett extra möte den 7 januari för att diskutera ökade kostnader vid bygget av den nya bussterminalen vid Slussen. De föreslår nu en ökning av investeringsbudgeten med 657 miljoner kronor. Det slutliga beslutet kommer att fattas av regionfullmäktige. Den nya terminalen i Katarinaberget är centralt för ombyggnaden i Slussenområdet och kommer att förbättra transportsituationen för resenärer från Nacka och Värmdö. En färdigställning av terminalen är kritisk för att hela projektet ska kunna avslutas och för att möjliggöra en återuppläggning av Saltsjöbanan till Slussen. Terminalprojektet har mött flera förseningar och kostnadsökningar sedan det första genomförandebeslutet togs 2016, vilket orsakats av tekniska utmaningar och behov av ytterligare justeringar. Den senaste beslutsrundan i februari 2024 satte en ram på 5807 miljoner kronor, men ytterligare kostnadsökningar har identifierats och en höjning av budgeten till 6464 miljoner kronor föreslås nu. Trafikstart för bussar i den nya terminalen är planerad till hösten 2025, men det finns risk för ytterligare förseningar på grund av pågående arbeten. Trafikförvaltningen arbetar nära Stockholms stad för att snabba på färdigställandet, medan resenärer från Nacka och Värmdö fortsätter att använda den tillfälliga terminalen på Stadsgården.