Skansen
Skansen är världens äldsta friluftsmuseum och Stockholms djurpark, vackert beläget på Kungliga Djurgården med utsikt över hela Stockholm. Skansen är en favorit både hos stockholmare och tillfälliga besökare och är […]
Little bro – Tears Bergbron
Jag ser Tranebergsbron varje dag eftersom jag har den utanför mitt fönster och trots att det bara är en bro så känner jag starkt för den. Jag åker bil, cyklar […]
Posthuset
Posthuset kommer från Virserum i Småland. Mellan 1895 och 1911 låg ortens poststation i tillbyggnaden på husets västra gavel. Foto: Marie Andersson Poststationsföreståndaren ägde och bodde själv i fastigheten, så […]
Ny busstation planeras i Tumba för 2026 – så här kommer den att se ut!
Bussterminalen i Tumba genomgår en ombyggnad för att skapa en säkrare miljö för resenärer och öka kapaciteten för bussarna. Den gamla terminalen, som är sliten och föråldrad, byggs om för […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Sätt färg på nya t-banan
Nu är det dags att sätta färg på den nya tunnelbanelinjen. Och det är stockholmarna som väljer – med början på fredagen.
De gröna, röda och blå linjerna känner vi alla till. Men den kommande mångmiljardsatsningen på nya tunnelbanesträckningar innehåller en helt ny linje – den mellan Odenplan, Hagastaden och Arenastaden – som behöver en egen färg.
I höstas aviserade SL att stockholmarna skulle få vara med och bestämma kulör, och nu drar tävlingen igång. Landstinget har specialdesignat en webbsida, linjefarg.se, där intresserade från och med fredagen kan gå in och föreslå färg samt lämna sin motivering. En jury väljer ut tre finalister – bland annat med kraven att färgen ska vara lätt urskiljbar och harmoniserar med redan existerande linjefärger.
”Jag hoppas vi får in många kreativa förslag”, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M). Foto: TT/Bertil Ericson
Sedan är det upp till stockholmarna att rösta på sitt favoritförslag.
– Jag hoppas vi får in många kreativa förslag. Det är viktigt att vi får färgsätta den nya linjen så att vi får in den i systemet och kan skapa orienterbarhet även i framtiden, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).
Han ser tävlingen även som ett sätt att engagera resenärerna och få dem delaktiga
– Jag möter ofta resenärer som har synpunkter på kollektivtrafiken, och de är ofta konstruktiva. Det ska bli spännande att höra vad de tycker i den här frågan.
I början av september ska vinnaren koras. Det är ”den absolut avsikten” att utslaget ska respekteras, även om det är många år kvar till att tågen rullar och mycket kan hända.
Det vinnande bidraget får – förutom äran – ett årskort på SL. Övriga finalbidrag får nöja sig med ett månadskort.
Trafiken till Hagastaden är tänkt att starta 2020, och fortsättningen till Arenastaden beräknas öppna två år senare. Kostnaden för tävlingen, inklusive webbsidan, har budgeterats till 500 000 kronor..