Håll koll på trafikförändringar i Stockholmsområdet
Vi använder kakor på vår webbplats för att säkerställa att den fungerar väl för alla användare och för att kunna samla in statistik som hjälper oss att förbättra den. Region […]
Utsedda vinnare av Gyllene Äpple 2024
Prisvinnarna vid Gyllene Äpplets medarbetar- och ledarpriser 2024 Vinnersna av Gyllene Äpplets medarbetar- och ledarpriser för 2024 har belönats för deras insatser inom förbättringsarbete för Region Stockholm. Dessa priser syftar […]
Förbättrade åtgärder för psykisk hälsa och kortare väntetider till BUP
В стокгольмском регионе станут лучше заботиться о психическом здоровье и сократят очереди в детско-юношескую психиатрическую службу (BUP) благодаря федеральным субсидиям на сумму свыше 230 миллионов крон. Эти средства будут направлены […]
Region Stockholm inför skydd mot höga hjälpmedelskostnader
Från och med januari 2026 kommer Region Stockholm att införa ett högkostnadsskydd för hjälpmedelsavgifter. Detta skydd täcker bland annat kostnader för hörapparater och elrullstolar. För att få ett frikort behöver […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Gamla Lidingöbron kan rasa
Tågtrafiken på Gamla Lidingöbron planeras släppas på i april nästa år. Provkörningar drar igång redan i höst men nu varnar KTH-professor för att bron kan hamna i vattnet.
Arbetet med att rusta Lidingöbanan blir färdigt nästa vår och tågtrafiken på Gamla Lidingöbron ska börja rulla igen. Men professor i konstruktionslära på KTH Bo Göran Hellers har tittat på betongpålarna som bron vilar på och upptäckt att manteln eller skalen – som skyddar pålarna – är slitna.
– Manteln har delvis fallit av och då är pålen värdelös. Om tåget gör häftiga inbromsningar knäcks pålarna och bron hamnar i sjön, säger han.
Enligt tekniska förvaltningen på Lidingö finns det ingen anledning till oro.
– Vi kommer att genomföra dykinspektioner under hösten. Om pålarna är skadade kommer vi att kunna upptäcka det. Men just nu finns ingenting som pekar på att bron inte kommer att vara säker då trafiken kommer igång, säger Britt-Marie Jacobsson projektledare.
– För att trafiken ska bli säker måste pålarna förstärkas. Det vore omoraliskt och direkt farligt att släppa på trafiken som pålarna ser ut just nu, säger KTH professor Bo Göran Hellers.
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/gamla-lidingobron-kan-rasa.