Little bro – Tears Bergbron

Jag ser Tranebergsbron varje dag eftersom jag har den utanför mitt fönster och trots att det bara är en bro så känner jag starkt för den. Jag åker bil, cyklar och går över den och utsikten från högsta punkten är mycket vacker. Här är brons historia:

Året är 1932 och den nya Tranebergsbron har börjat byggas. Mot Kristineberg och Fredhäll. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.
1932. Mot Kristineberg och Fredhäll. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.

 

1932. Mot Bromma – Traneberg. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum

 

Längst upp, i mitten av bilden låg då Svartsviks fabriksområde. Det började med att Stockholms bryggeriers buteljglas, startade sin verksamhet här 1856 och stannade till 1877, samma år kom Nissens choklad, konfekt och karamellfabrik till platsen och spred härliga dofter omkring sig, 90 personer jobbade med att tillverka godis åt folket. Det var landets största godisfabrik och en av storsäljarna var Kungen av Danmark bröstkarameller.
Karamellfabriken brann och ersattes av Stockholms benmjölsfabrik 1889 och som spred helt andra dofter än godisfabriken. Benmjöl utvinns av krossade djurben och man tillverkade bl.a. lim, fett och tvättmedel. 1968 flyttade den illaluktande fabriken från Traneberg.
Barnängens fabriker flyttades hit från Södermalm 1930 och även Tången gardinfabrik fanns här fram till 1956. Fram till 1980 låg några små företag i området innan alla byggnader revs och Minnebergs bostadstadsområde byggdes 1987.
Mitt hus i gamla Traneberg har ännu inte börjat byggas på platsen till vänster i bild.
1933 – Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum
Den snörika och kalla vintern 2010. Bilden tillhör…mig!

1934. Tranebergsbron invigs av kronprins Gustav Adolf. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum
Tranebergsbron vid invigningen den 31 augusti 1934. Bilden från Bromma Hembygdsföreings årsskrift 1935.
1934. Mot Fredhäll och Lilla Essingen. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.
1938. Traneberg till vänster och Kungsholmen med Kristineberg och Fredhäll till höger. Överst i bild Huvudsta och Solna som inte var så mycket bebyggt på 30-talet. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum Nu har man börjat bygga mitt hus som var färdigt för inflyttning 1939 i Traneberg. 48 år senare flyttade jag in och efter ytterligare 23 år har jag börjat fundera på att lämna Bromma…bara funderat alltså. Det lär bli en lång process.
Fakta om Tranebergsbron
  • Den första flottbron över Tranebergssund byggdes 1787. Rester av denna bro användes fram till 1930-talet som båtbrygga.
  • En pontonbro byggdes 1914.
  • Den nuvarande bron byggdes 1931-1934 och invigdes den 31 augusti 1934 och var då världens längsta bågbro av betong.
  • 1952 byttes spårvagnarna ut mot tunnelbanetåg.
  • 1979 upptäcktes allvarliga problem med bron. Balkar hade stora saltfrost-skador.
  • Den 22 februari 1999 började Tranebergsbron renoveras och en ny bågbro intill den gamla byggdes.
  • Den 31 augusti 2005 invigdes den nya Tranebergsbron. Kostnad 800 miljoner. Från mitt fönster kunde jag följa ombyggnaden av bron under det 5 år långa arbetet.
  • Tranebergsbron är 450 meter lång, 27 meter bred och 32 meter hög. Den segelfria höjden är 25,2 meter.
  • 75 000 fordon passerar över bron varje dag och 300 tunnelbanetåg rullar dagligen över bron.
  • Tranebergsbron (öppnades 31 augusti 1934) och Västerbron (öppnades 20 november 1935) ritades av samma arkitekter, P Hedqvist och D Dahl.
  • Bromma flygplats invigdes den 23 maj 1936.
Från mitt fönster i februari 2010
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.

.

Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag