5G-teknologi kan förbättra fastighetsdriftens effektivitet
I början av 2024 tilldelades Region Stockholm EU-medel för att utveckla en storskalig 5G-infrastruktur på ett akutsjukhus. Projektet syftar till att undersöka hur 5G-teknik kan förbättra driften av fastigheterna genom […]
Gamla Lidingöbron kan rasa
Tågtrafiken på Gamla Lidingöbron planeras släppas på i april nästa år. Provkörningar drar igång redan i höst men nu varnar KTH-professor för att bron kan hamna i vattnet. Arbetet med […]
Ny busstation planeras i Tumba för 2026 – så här kommer den att se ut!
Bussterminalen i Tumba genomgår en ombyggnad för att skapa en säkrare miljö för resenärer och öka kapaciteten för bussarna. Den gamla terminalen, som är sliten och föråldrad, byggs om för […]
Glasposrlin i Stockholm kommun.
Vi samarbetar med olika företag i Stockholm kommun. Gerberas vackra keramik med inspiration från Medelhavet är tillverkad för hand i Gerberas fabrik i Portugal. Produkterna är av hög kvalitet och är […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Ny aktör tar över busstrafiken i södra Stockholm
Från och med den nittonde januari kommer Nobina att ta över driften av busstrafiken i Huddinge Botkyrka och Söderort. I samband med detta genomförs flera förändringar i trafiken inklusive införandet av nya tidtabeller och linjesträckningar för flera buslinjer som den sjuhundratjugosex sjuhundrafyrtio och sjuhundrafyrtiotvå. Vissa linjer kommer också att tas bort medan andra får nya hållplatser. Dessutom kommer närlinjen niohundrasjuttiotvå att slås ihop med sjuhundratrettioen som kommer att betjäna de samma hållplatserna. Ett stort skifte pågår också från äldre bussar till nya moderna bussar och arbete pågår för att få trafikinformationssystemen att fungera optimalt. Vidare från och med den första februari kommer alla buslinjer vid Tumba station att flyttas till en tillfällig bussterminal placerad på andra sidan järnvägsspåren. Detta beror på att en ny terminal ska byggas på den nuvarande platsen med syfte att öka antalet avgångar samt förbättra säkerheten och trivseln på terminalen. Dessa förändringar beräknas vara i kraft till slutet av år tvåtusensex. Under de initiala stadierna kan det uppstå brister i resenärsinformationen på grund av förseningar från bussleverantören MAN och uppdateringar av datasystemen. I början kan exempelvis destinationer och linjenummer visas på en skylt på vindrutan och vid hållplatserna visas endast schemalagda tider och inte realtider. Bussarna kommer gradvis att få uppdaterat informationssystem under den närmaste veckan efter trafikstarten.