Strömma Kanalbolaget
Strömma Kanalbolaget kombinerar försäljningen av resor med försäljningen av mat. Det erbjuds reguljära matkryssningar både i skärgården och i Mälaren, ex till Gustavsberg, Drottningholm, Birka och Fjäderholmarna.
Sturebadet
Mitt i Stockholm ligger Sturebadet, ett dag-spa med anor från 1885, då det var ett badhus. I dag är det öppet för medlemmar och daggäster.
Museum of Sigtuna
About the Museum of Sigtuna Sigtuna, a town founded on the shore of Lake Mälaren 1,000 years ago, was once Swedens most important city housing the royal courts, political contacts […]
Upplands Väsby kommun.
Upplands Väsby kommun är en kommun i Stockholms län. Centralort är Upplands Väsby. Kommunen gränsar till (medsols, söderifrån) Sollentuna kommun, Järfälla kommun, Upplands-Bro kommun, Sigtuna kommun, Vallentuna kommun och Täby kommun. Upplands Väsby kommun är bland annat känd för hårdrocksgruppen Europe och Väsby IK Hockey, “Vilda Väsby”, som […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Gamla Lidingöbron kan rasa
Tågtrafiken på Gamla Lidingöbron planeras släppas på i april nästa år. Provkörningar drar igång redan i höst men nu varnar KTH-professor för att bron kan hamna i vattnet.
Arbetet med att rusta Lidingöbanan blir färdigt nästa vår och tågtrafiken på Gamla Lidingöbron ska börja rulla igen. Men professor i konstruktionslära på KTH Bo Göran Hellers har tittat på betongpålarna som bron vilar på och upptäckt att manteln eller skalen – som skyddar pålarna – är slitna.
– Manteln har delvis fallit av och då är pålen värdelös. Om tåget gör häftiga inbromsningar knäcks pålarna och bron hamnar i sjön, säger han.
Tanken är att Gamla Lidingöbron ska användas fram till år 2020 då den nya bron står färdig. Men frågan är om pålarna pallar trycket fram till dess efter 90 år under vatten.
Enligt tekniska förvaltningen på Lidingö finns det ingen anledning till oro.
– Vi kommer att genomföra dykinspektioner under hösten. Om pålarna är skadade kommer vi att kunna upptäcka det. Men just nu finns ingenting som pekar på att bron inte kommer att vara säker då trafiken kommer igång, säger Britt-Marie Jacobsson projektledare.
– För att trafiken ska bli säker måste pålarna förstärkas. Det vore omoraliskt och direkt farligt att släppa på trafiken som pålarna ser ut just nu, säger KTH professor Bo Göran Hellers.
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/gamla-lidingobron-kan-rasa.