Fri grundvaccinering erbjuds till asylsökande
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholm har fattat beslut om att erbjuda kostnadsfri grundvaccination till vuxna asylsökande, personer utan tillstånd och kvotflyktingar. Vaccinationerna skyddar mot sjukdomar som mässling, röda hund, stelkramp, […]

Önskemål – Plattformen för alla dina karriärmål
Ibland är det svårt att veta var man ska börja när man söker jobb eller försöker hitta rätt hjälp för ett projekt. Önskemål.se är lösningen för dig som vill göra […]
Upptäck jobb och utbildningsmöjligheter på Bazaren-mässan
Bazaren, Sveriges största jobb- och utbildningsmässa, arrangeras den 13-14 februari och förväntas locka omkring 11 000 besökare. Region Stockholm, som är en av huvudarrangörerna, deltar tillsammans med nästan hundra andra […]
EU-bidrag till kulturarbetare i Sverige
Kultur- och hälsoplattformen, delvis finansierad av EU-kommissionen, har till syfte att främja samarbete mellan kulturaktörer och hälsosektorn genom att erbjuda stipendier. Dessa stipendier ger möjlighet för konstnärer och kulturskapare att […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.