Fri grundvaccinering erbjuds till asylsökande
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholm har fattat beslut om att erbjuda kostnadsfri grundvaccination till vuxna asylsökande, personer utan tillstånd och kvotflyktingar. Vaccinationerna skyddar mot sjukdomar som mässling, röda hund, stelkramp, […]
Information om presslogg
För att tillgodose journalisters och mediernas behov på ett effektivt sätt har enheten för kriskommunikation och press vid Region Stockholm använt sig av en logg över inkomna förfrågningar. Denna logg […]
Stor brist på blod i Stockholm och Uppsala
Om inte lagren fylls på kan läget snabbt förvärras, enligt Akademiska sjukhuset. I Stockholm råder det behov av blodgrupperna A+ och O-. Bristen i Uppsala handlar bristen framför allt om […]
Hylla till kvinnorna: Vem kommer att arkiveras 2025?
Den 8 mars, på Internationella kvinnodagen, avslöjades det av Stockholms läns museum och Kvinnohistoriska att under år 2025 kommer de att arkivera material relaterat till kvinnor som gjort betydande insatser […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.