Hornborgastugan
Hornborgastugan kommer från Hornborga by i Västergötland. Den består av stuga, fähus och lada, sammanbyggda under gemensamt tak . Om vi hade besökt Hornborga by i Hornborga socken i Västergötland […]
Gröna obligationer hjälper till att minska utsläppen i Region Stockholm
Region Stockholms insats med gröna obligationer har resulterat i minskade utsläpp. Genom finansiering från dessa obligationer har det varit möjligt att undvika utsläpp på totalt 22 850 ton koldioxidekvivalenter under […]
Hylla kvinnorna: arkiven ska få nya berättelser
Projektet Hyllmeter åt kvinnorna I nästan varje arkiv i Sverige finns brist på jämställdhet. Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoriska strävar efter att ändra detta genom att starta projektet Hyllmeter […]
Sundbybergs kommun.
Sundbybergs kommun är en kommun i Stockholms län. Centralort är Sundbyberg. Kommunen är Sveriges till ytan minsta. Kommunen kallar sig Sundbybergs stad enligt ett beslut i kommunfullmäktige. I folkmun kallas den också Sumpan. GårdsnamnetSundhby omtalas i källor från 1347. Förleden Sund antas syfta […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Aktuell status för Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan har återupptagits och slutstationen är nu Saltsjö-Järla. Tågen kunde inte längre nå Slussen på grund av omfattande renoveringar i området. Under tiden förbereder Region Stockholm banan för framtiden. Banan var stängd för ombyggnation mellan 2023 och 2024, och trafiken kunde återupptas i december 2024 med Saltsjö-Järla som ny slutstation. På grund av brist på vagnar ställdes all trafik in i mars, orsakat av onormalt hjulslitage från problem med smörjningen av banan. Tågtrafiken återupptogs dock senare i mars.
Ersättningstrafiken börjar vid Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan under morgontimmarna. För att underlätta övergången mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla har en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignaler konstruerats.
Arbetet för att åter föra Saltsjöbanan hela vägen till Slussen involverar många pusselbitar:
SL har i uppgift att hålla spårtrafiken igång så länge som det finns fungerande spår och eftersom spårtrafik har högre kapacitet än buss är det viktigt att använda järnvägen. Korta avstängningar fungerar oftast bra, men längre avstängningar kan innebära svårigheter att få igång banan igen, vilket kräver en stor organisation för att underhålla den.