Slogboden
Slogboden kommer från Mora i Dalarna. Den har använts som tillfällig bostad för folket som bärgade höet på den avlägsna skogsslåttern, ”slogen”. Foto: Marie Andersson I hela norra Sverige […]
Företag ser ljust på framtiden trots många konkurser
Under 2024 uppnådde antalet företagskonkurser i Stockholm rekordhöga nivåer. Trots detta har det skett en förbättring i företagens stämningsläge enligt en kvartalsrapport från Region Stockholm, som täcker arbetsmarknaden och näringslivet. […]
Så många miljoner får din vårdcentral 2018
Ersättningen till länets vårdcentraler ökar med 125 miljoner kronor nästa år. Så här ska miljonerna fördelas enligt en prognos från landstinget. Mitt i har hela listan. Ersättningen från landstinget till […]
Få gratis skydd mot livmoderhalscancer
Vi använder kakor för att vår webbplats ska fungerar effektivt, samt samlar in statistik för att förbättra din upplevelse. Läs mer om hur vi hanterar kakor. Vi använder kakor för […]
Allt om Stockholm: Kultur, Nöje och Företag
Utsedda vinnare av Gyllene Äpple 2024
Prisvinnarna vid Gyllene Äpplets medarbetar- och ledarpriser 2024
Vinnersna av Gyllene Äpplets medarbetar- och ledarpriser för 2024 har belönats för deras insatser inom förbättringsarbete för Region Stockholm. Dessa priser syftar till att erkänna och inspirera till förbättrad praxis i olika verksamheter.
Carina Holmberg, distriktssköterska vid Hässelby vårdcentral, har mottagit medarbetarpriset för sitt engagemang i att minska utskrivningen av beroendeframkallande mediciner genom ett teambaserat arbetssätt. Hennes arbete har resulterat i en betydande nedgång i förskrivningen, vilket har förbättrat patienternas välmående. Hon och hennes kollegor har skapat en säkrare arbetsmiljö och bättre patientmöten genom att arbeta nära i team där de kunnat stödja varandra i beslutsprocesser.
Shirin Al-Asmar Karlsson, klinikchef för Folktandvården inom Handen Ortodonti, Sollentuna Ortodonti och Eastman Ortodonti, erhåller ledarpriset. Shirin prisas för hennes holistiska, strukturerade ledarskapsstil som har bidragit till utveckling av både arbetssätt och arbetsmiljö. Hennes förmåga att göra operationella förbättringar och införa digitala möten har både minskat väntetider och förbättrat servicen för patienterna.
Genom dessa insatser har både Carina och Shirin visat hur samarbete och innovation kan få stor betydelse för personalen och deras verksamheter, och hur det kan leda till betydande förändringar som gynnar patienterna och deras behandling.